Waar denk je aan als je de kleur rood ziet? Bij rood denken mensen vaak aan sterke emoties als macht, passie of zelfs woede. Wanneer je wordt blootgesteld aan deze vurige tint, kan dit je lichaam en stemming merkbaar beïnvloeden.
Als je iemand bent die geen blad voor zijn mond neemt en de aandacht van mensen om je heen weet te trekken, is de kans groot dat rood een van je favoriete kleuren is, of het nu gaat om je garderobe of de inrichting van je huis. Je kunt nu een opvallende nieuwe accessoire aan je arsenaal toevoegen, want de SoundLink Flex Bluetooth® speaker is er nu in Carmine Red, een opvallende rode kleur.
In het dagelijks leven denk je waarschijnlijk niet veel na over de kleuren die je overal ziet. Misschien merk je niet eens dat de muren in de wachtkamer van je huisarts lichtblauw zijn, of dat je plaatselijke supermarkt veel groen gebruikt in hun borden. Maar deze kleuren bewust gekozen en kunnen onze gevoelens en emoties beïnvloeden, of we dat nu beseffen of niet.
Het idee achter kleurpsychologie is dat kleuren het menselijk gedrag beïnvloeden, omdat ze verschillende betekenissen, gevoelswaarden en zelfs psychologische effecten op het lichaam hebben. Blauwtinten kunnen bijvoorbeeld beelden oproepen van de oceaan of de lucht en ze worden over het algemeen als kalmerend ervaren. Daarom is blauw een populaire keuze voor slaapkamers en ruimtes zoals kantoren van artsen of in kuuroorden. Aan de andere kant wordt groen vaak geassocieerd met gezondheid en groei, waardoor het een gewilde kleur is voor veel voedselmerken en tuinbouwbedrijven.
Kleurpsychologie wordt het vaakst gebruikt in marketing en interieurontwerp, maar je kunt ook onbewust beslissingen nemen op basis van je eigen kleurwaarnemingen. Je kunt bijvoorbeeld zwart dragen als je een belangrijke vergadering hebt omdat je je daar zelfverzekerd in voelt, of je koopt op een sombere dag felgele bloemen om je woonkamer wat fleur te geven. Het is natuurlijk mogelijk dat je de kleur gewoon mooi vindt, maar de ze kunnen ook bepaalde gevoelens en emoties oproepen.
Rood is een opvallende, goed zichtbare kleur en wordt vaak gebruikt om aandacht te trekken. Je kunt waarschijnlijk veel voorbeelden in je dagelijkse leven bedenken, bijvoorbeeld hoe je blik naar een voorbijrijdende rode sportwagen wordt getrokken of hoe iemand met rode kleding meteen opvalt in een menigte. Rood wordt alleen ook vaak voor praktische doeleinden gebruikt. Stoplichten en borden zijn rood zodat ze goed zichtbaar zijn voor chauffeurs. Brandweerauto’s en sirenes zijn rood om een gevoel van urgentie te geven.
En dit zijn niet alleen aangeleerde verbanden. Onderzoek heeft uitgewezen dat rood effectiever aandacht trekt, vooral in emotioneel beladen situaties. De kleur kan ook mensen aansporen om sneller actie te ondernemen. Andere experimenten hebben aangetoond dat een rode call-to-action-knop op een website 21% meer resultaat heeft dan een identieke groene knop.
We hebben kort de kleurpsychologie van blauw, groen, geel en zwart besproken, maar hoe zit het met rood? Deze gedurfde kleur heeft van alle kleuren de langste golflengte, waardoor rood aan het begin van de regenboog staat. Veel mensen geloven bovendien dat het een van de krachtigste kleuren is.
Wanneer heb je voor het laatst een kersenrode slaapkamer gezien? Waarschijnlijk nog nooit, en daar is een goede reden voor. Bij interieurontwerpen wordt rood vermeden in ruimtes die bedoeld zijn voor ontspanning, omdat de kleur het tegenovergestelde effect op je lichaam heeft. De krachtige kleur roept eigenlijk een gevoel van opwinding en levendigheid op. Uit onderzoek is gebleken dat rood licht de pols en bloeddruk van een persoon kan verhogen, waardoor deze zich actiever en alerter voelt. Dit is natuurlijk niet ideaal als je ‘s nachts in slaap wilt vallen of na een lange dag wilt ontspannen.
Er zijn echter situaties waarin deze onderbewuste reactie op kleur in je voordeel kan worden gebruikt. Als je een gamekamer of patio ontwerpt voor vermaak, maken rode accenten de ruimte levendig en zorgen ervoor dat je gasten zich energiek voelen. Rood wordt ook vaak gebruikt in keukens en restaurants, omdat het de eetlust van een persoon kan vergroten.
Als je naar de kleuren van teams in een belangrijke sportcompetitie kijkt, zie je dat rood een zeer populaire keuze is. De outfits trekken niet alleen de aandacht, maar onderzoek wijst ook uit dat rood een voordeel kan opleveren in sportwedstrijden. Zo bleek uit een onderzoek dat vechtsporters tijdens de Olympische spelen hun wedstrijden vaker wonnen als ze rood droegen. Soortgelijke patronen werden opgemerkt in een voetbaltoernooi waar teams rode, witte of blauwe uniformen kregen toegewezen.
Wat veroorzaakt deze resultaten? De onderzoekers denken dat de kleur dient als een stimulans, waardoor atleten zich agressiever en strijdbaarder voelen, wat tot meer overwinningen leidt. Als je tijdens een wedstrijd een oppepper nodig hebt, trek dan eens iets felroods aan. Het kan je net dat laatste zetje geven dat je nodig hebt om te winnen.
Omdat rood de aandacht trekt en indruk maakt, is het de perfecte aanvulling op de SoundLink Flex. Ondanks de compacte vorm levert deze draagbare Bluetooth-speaker high-fidelity audio met een speciaal ontworpen transducer voor helder geluid en sterke, diepe bas. Hierdoor is de diepe rode kleur van de speaker oogstrelend, maar klinkt hij ook oorstrelend.
De SoundLink Flex in Carmine Red is ook de ideale metgezel voor spannende avonturen, of het nu gaat om een basketbalwedstrijd of een uitdagende wandeltocht naar de top van een berg. De speaker is waterbestendig, heeft een IP67-classificatie en drijft, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je hem kwijtraakt als hij uit je kano valt. De behuizing van de unit is gemaakt van een duurzaam stalen grille met poedercoating en siliconen buitenkant, waardoor hij bestand is tegen vallen en stoten, en zelfs tegen corrosie en UV-licht.
Je kunt de SoundLink Flex via Bluetooth aan maximaal acht verschillende apparaten koppelen en verbinding maken tot ruim 9 meter afstand. De nieuwe kleur Carmine Red versterkt het enthousiasme, zodat je hart blijft pompen en je het gevoel krijgt dat je alles kunt bereiken met behulp van je favoriete muziek.