ZO SLAAP JE BETER, BLOKKEER JE HET GESNURK EN RED JE JE RELATIE

Aan het eind van een lange dag verlangen we allemaal naar de kalmte van een rustige slaapkamer en het verfriste gevoel na een nacht goed slapen. Er zijn verschillende dingen die ervoor kunnen zorgen dat je dat doel niet bereikt. Een van de meestvoorkomende, en meest uitdagende om te overwinnen, is het gesnurk van een slapende partner.

Volgens de universiteit van Utah snurkt tot 40% van de volwassen mannen en 24% van de volwassen vrouwen regelmatig. Ongeacht de oorzaken hiervan (geblokkeerde neusdoorgangen, slaaphouding, obesitas, slaapapneu of iets anders) is snurken vaak intens ontwrichtend voor de persoon aan de ontvangende kant van het getoeter en geblaas. De luidste snurkers kunnen 80 tot 90 decibel produceren, net zo luid als de gemiddelde grasmaaier.

Het is dus belangrijk om de impact van snurken te begrijpen en hoe het minimaliseren van snurken essentieel is voor het in stand houden van je geestelijke en lichamelijke gezondheid – en voor het onderhouden van een gezonde relatie met dierbaren. 

Vrouw met een laptop in bed terwijl haar partner slaapt

De impact van snurken

Elke nacht wakker liggen en luisteren naar het gesnurk van je partner kan begrijpelijkerwijs snel bijdragen aan gevoelens van frustratie en vermoeidheid. Uit een onderzoek van het Rush University Medical Center bleek dat de slaapefficiëntie van een vrouw (de tijd die ze ‘s nachts daadwerkelijk heeft geslapen) tot gemiddeld 73% daalde vanwege het snurken van haar man, terwijl de slaapefficiëntie van de gemiddelde persoon rond de 90% ligt. Deze vermindering van bijna 20% zou kunnen leiden tot verminderde productiviteit overdag, een slechtere stemming en zelfs problemen met biologische functies, wat mogelijk kan leiden tot gezondheidsproblemen op de langere termijn.

Het chronische snurken van een partner en de frustratie die erdoor wordt veroorzaakt, kunnen ook de relatie aanzienlijk beïnvloeden. In een peiling van de National Sleep Foundation zei 58% van de respondenten dat zich slaperig voelen ‘op zijn minst af en toe’ hun stemming beïnvloedt en meer dan 25% zei dat hun slaperigheid een impact had op hun relatie. Uit onderzoek van het Wexner Medical Center van de Ohio State University is gebleken dat wanneer beide partners gedurende minstens twee opeenvolgende nachten minder dan zeven uur sliepen, ze eerder geneigd waren om ruzie met elkaar te maken of ‘vijandig te worden’. Als gevolg daarvan is het geen wonder dat snurken een van de belangrijkste oorzaken van echtscheidingen is geworden.

‘Deze vermindering van bijna 20% (van de slaapefficiëntie) zou kunnen leiden tot verminderde productiviteit overdag, een slechtere stemming en zelfs problemen met biologische functies, wat mogelijk kan leiden tot gezondheidsproblemen op de langere termijn.’

Zo kun je snurken bestrijden

Is er een manier om jezelf een kans te geven door het gesnurk van je partner heen te slapen? Omwille van je relatie en gezondheid is het antwoord hopelijk ja. Hier zijn een paar tips om beter te slapen.

Regel een paar oordoppen

Dit is meestal het eerste wat de niet-snurker probeert en het kan een eenvoudige en goedkope oplossing zijn. Oordoppen zijn vandaag de dag ook verkrijgbaar in verschillende, vormbare materialen en met aanpasbare oortips, dus als je die klassieke kleine schuimrubberen oordopjes nooit fijn vond, kan een zacht siliconenpaar misschien wel soelaas bieden.

Probeer Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II zijn kleine draadloze oordopjes die speciaal zijn ontworpen voor het slapen. Je gebruikt ze in combinatie met de Bose Sleep-app, die een bibliotheek heeft van meer dan 50 ontspannende tracks, waaronder een reeks lawaaimaskerende geluiden die slaap verstorende geluiden, zoals snurken, kunnen verhullen. In tegenstelling tot een aparte machine met witte ruis gaan deze geluiden direct je eigen oren in. In een door Bose gesponsord slaaponderzoek door de Anschutz Medical Campus en het UCHealth CARE Innovation Center van de universiteit van Colorado meldde 100% van de deelnemers dat Bose Sleepbuds™ ‘effectief waren in het blokkeren van omgevingslawaai,’ meldde 86% van de deelnemers dat ze sneller in slaap vielen bij het dragen van Bose Sleepbuds™ én meldde 82% een algehele verbetering van de slaapkwaliteit.

Vrouw die naar de Bose Sleep-app op haar telefoon kijkt
Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II
Meer informatie

Overweeg een tijdelijke ‘slaapscheiding’

Als je al verschillende andere oplossingen hebt geprobeerd zonder resultaat en nog steeds uitgeput bent, is het misschien tijd om te overwegen in aparte slaapkamers te slapen. Het komt wel vaker voor. De Better Sleep Council rapporteert dat 9% van de Amerikaanse stellen in aparte ruimtes slaapt en het lijkt velen te helpen. ‘Sommige stellen zijn er sterk van overtuigd dat het gescheiden slapen hun relatie sterker heeft gemaakt,' vertelde een relatiedeskundige aan de New York Times.

Welke tip of combinatie van tips je ook probeert voor een betere nachtrust, het is van essentieel belang om een oplossing te vinden die je helpt om vaker goed en ononderbroken te slapen. Het is ook heel goed als de snurker hierdoor wordt aangemoedigd om hulp te zoeken, omdat snurken een indicator kan zijn voor ernstigere gezondheidsproblemen die moeten worden behandeld. Niet alleen zullen je lichaam en geest je dankbaar zijn als je leert beter te slapen, maar ook je geliefden.

Bose Sleepbuds™ II

SLAAP BETER DAN OOIT

GERELATEERDE VERHALEN

Je gids voor een betere nachtrust
Neem een kijkje achter de schermen bij de nieuwe generatie Bose Sleepbuds™ II
nl